ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
1.
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញជាអ្វី?
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ គឺជាស្ថាប័នកំពូលមួយ
ដែលមានចែងក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញឆ្នាំ១៩៩៣សម្រាប់ការពារការគោរពរដ្ឋធម្មនុញ្ញ បកស្រាយរដ្ឋធម្មនុញ្ញ
និង ច្បាប់ដែលសភាបានអនុម័ត និង
ព្រឹតសភាបានពិនិត្យចប់សព្វគ្រប់ហើយ និង
សម្រេចអំពីករណវិវាទកម្មទាក់ទងនិងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្រ្ត និងការបោះឆ្នោត
ជ្រើសតាំងសមាជិកព្រឹទ្ធសភា។
ចាប់ដំណើរការពេញលក្ខណៈនៅថ្ងៃទី
១៥ខែ មិថុនា ឆ្នាំ១៩៩៨ ជាលើកទីមួយក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តកម្ពុជា។
-
សមាសភាពនៃក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានប្រធាន
១រូប និងសមាជិកចំនួន ៨រូប។ ប្រធានត្រូវបានជ្រើសតាំងដោយ សហសេវិក ទាំង
៩រូបតាមមតិភាគច្រើនដាច់ខាតរៀងរាលបីឆ្នាំម្ដង ក្រោយពីសមាជិកថ្មី ៣រូប
ចូលកាន់តំណែង។ប្រធានមានឋានៈ និងបុព្វសិទ្ធស្មើ និងប្រធានរដ្ឋសភា។
ជាធម្មតាអាណាត្តិរបស់សមាជិកគឺ ៩ឆ្នាំ ប៉ុន្តែសមាជិកចំនួន ៣រូបត្រូវបានជ្រើសតាំង
ឬតែងតាំងរាល់៣ឆ្នាំម្ដង។ក្នុងអាណត្ដិទី១ ត្រូវបានតែងតាំង ឬជ្រើសតាំងសមាជិកខ្លះសម្រាប់បីឆ្នាំ ខ្លះសម្រាប់ប្រាំមួយឆ្នាំ
និងខ្លះទៀត សម្រាប់ ប្រាំបួនឆ្នាំ។ សមាជិក ៣រូបតែងតាំងដោយ ព្រះមហាក្សត្រផ្ទាល់៣រូប ជ្រើសតាំងដោយរដ្ឋសភា និង ៣រូបទៀត ជ្រើសតាំងដោយឧត្ដម ក្រុមប្រឹក្សានៃអង្គចៅក្រម។ សមាជិកទាំងអស់ត្រូវបានតែងតាំង ឬ ជ្រើសតាំងពីចំណោម ឥស្សរជន ដែលមានសញ្ជាតិខ្មែរពីកំណើត មានអាយុយ៉ាងតិច ៤៥ឆ្នាំ មានបទពិសោធន៍ការងារយ៉ាងតិច ១៥ ឆ្នាំ និង មានសញ្ញាប័ត្រ
ឧត្ដមសិក្សាឡើងទៅ ក្នុងវិស័យច្បាប់ រដ្ឋបាល ការទូត និង សេដ្ឋកិច្ច ។
- ជាគោលការណ៍ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមិនអាចយកបញ្ហាណាមួយមកពិនិត្យដោយខ្លួនឯងបានឡើយ ។ មានតែ ព្រះមហាក្សត្រ ប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធាន រដ្ឋសភា នាយករដ្ឋមន្ដ្រី សមាជិកព្រឹទ្ធសភាមួយភាគបួន និងអ្នកតំណាងរាស្ដ្រមួយភាគដប់
ឬតុលាការប៉ុណ្ណោះ ដែលអាចសុំទៅក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ពិនិត្យ ធម្មនុញ្ញភាព នៃច្បាប់បាន ។ ប្រជារាស្ដ្រ និងគណបក្សនយោបាយអាច
លើកសំណើ ឬប្ដឹងទៅក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញបានតាមល័ក្ខខ័ណ្ឌ ដែលមានចែង នៅខាងក្រោយ។
2.
ប្រវត្ដិក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា
នៅក្នុងប្រវត្ដិសាស្ដ្រកម្ពុជាពុំដែលមានប្រព័ន្ធត្រួតពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពទេ
។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញថ្ងៃទី ០៦ ខែ ឧសភា ឆ្នាំ ១៩៤៧ ដែលបានកែប្រែបន្ដបន្ទាប់ រហូតដល់ ថ្ងៃទី ៣១
ខែមិនា ឆ្នាំ១៩៦៤ ក៏បាននិយាយនៅក្នុងមាត្រា ១១៩
តែពីសិទ្ធិបកស្រាយអត្ថបទធម្មនុញ្ញ ហើយមិនមាននិយាយពីការត្រួត ពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពទេ
។ សិទ្ធិបកស្រាយចុងក្រោយជារបស់រដ្ឋសភា ។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញសាធាណរដ្ឋខ្មែរ
ថ្ងៃទី ៣០ ខែ មេសា ឆ្នាំ ១៩៧២ បានបង្កើ់តឱ្យ មានប្រព័ន្ធត្រួតពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពមួយដែរដែលដាក់ឈ្មោះថា
“ តុលាការធម្មនុញ្ញ ”។ ទោះបីជាមានឈ្មោះជាតុលាការធម្មនុញ្ញក៏ដោយក៏អង្គការ នេះស្ថិតនៅដោយឡែកពីអង្គការតុលាការដែរ
។ ការបង្កើ់តនេះគឺពិតជាទទួលឥទ្ធិពលបស្ចឹមប្រទេសយ៉ាងប្រត្យក្ស។
ការមកដល់នៃរបបខ្មែរក្រហម នៅឆ្នាំ ១៩៧៥ បាននាំមកនូវការកាប់សម្លាប់ប្រជាជន
និងកំទេចបំផ្លាញរចនាសម្ព័ន្ធទាំងអស់ព្រមទាំងជាន់ឈ្លីក្បួនច្បាប់ទាំងឡាយគ្មានសល់រហូតដល់ ដំណាច់ឆ្នាំ ១៩៧៨ ។
ក្រោយថ្ងៃរំដោះ ៧ មករា ឆ្នាំ ១៩៧៩
ទន្ទឹមនឹងការកសាងប្រទេសជាតិឡើងវិញគ្រប់វិស័យការស្ដារប្រព័ន្ធច្បាប់ក៏មានសកម្ម ភាពខ្លាំងក្លាណាស់ដែរ
។ រដ្ឋធម្មនុញ្ញសាធារណរដ្ឋ ប្រជាមានិតកម្ពុជាឆ្នាំ ១៩៨១
អនុញ្ញាតឱ្យមានការបកស្រាយច្បាប់ដោយក្រុមប្រឹក្សារដ្ឋក្នុងឋានៈ ជាអង្គការអចិន្ដ្រៃយ៍
របស់រដ្ឋសភា ។ ចាប់ពីឆ្នាំ ១៩៨៩ ដល់ ថ្ងៃទី ២៣ ខែ កញ្ញា ឆ្នាំ១៩៩៣
រដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃ រដ្ឋកម្ពុជាបាន ចែងអំពីការបកស្រាយ ច្បាប់ ដោយគណៈកម្មាធិការ
អចិន្ដ្រៃយ៍រដ្ឋសភា ។ ប៉ុន្ដែនៅពេលនោះការបកស្រាយរដ្ឋធម្មនុញ្ញ
និងការត្រួតពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាព នៃច្បាប់ពុំទាន់មាន នៅឡើយ ។
រដ្ឋធម្មនុញ្ញថ្មីដែលបានអនុម័តនៅថ្ងៃទី២១ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ១៩៩៣
ដោយសភាធម្មនុញ្ញដែលកើតចេញពីការបោះឆ្នោតរៀបចំដោយអង្គការ សហប្រជាជាតិ ពីឆ្នាំ
១៩៩៣ ត្រូវបានប្រកាសឱ្យប្រើនៅថ្ងៃទី ២៤ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ ១៩៩៣ ។ នេះគឺជាការវិលត្រលប់ទៅរកឥទ្ធិពលបស្ចឹមប្រទេសជា ថ្មីម្ដងទៀត ។
ជំពូក
XII
ថ្មីនៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញនិយាយអំពី “ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ”
ដែលមានចំណុចជាច្រើនធ្វើឱ្យគេនឹកគិតទៅដល់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញនៃប្រទេស បារាំង
។ ប៉ុន្ដែទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏នៅមានចំណុចខុសគ្នា ពីបែបបារាំងដែរ
ពិសេសការពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាព នៃច្បាប់ក្រោយពេលដែលច្បាប់នោះ ត្រូវបាន
ប្រកាសឱ្យប្រើហើយ និងសវនាការសាធារណៈនៅក្នុងការជំនុំជំរះ វិវាទទាក់ទង
និងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្ដ្រ ។ សវនាការសា ធារណៈនេះ មានចែងនៅក្នុងច្បាប់ស្ដីពីការបោះឆ្នោត
ជ្រើសតាំងតំណាងរាស្ដ្រ ដែលបានប្រកាសឱ្យប្រើនៅ ថ្ងៃទី ២៦ ខែ ធ្នូ ឆ្នាំ ១៩៩៧ ។
គួរកត់សំ គាល់ដែរថា រដ្ឋធម្មនុញ្ញ ឆ្នាំ១៩៩៣ ត្រូវបានធ្វើវិសោធនកម្ម
២លើកមកហើយ លើកទី ១ នៅថ្ងៃទី១៤ ខែកក្ដដា ឆ្នាំ ១៩៩៤ ដើម្បីធ្វើ ប្រតិភូកម្មព្រះហស្ថលេខាព្រះមហាក្សត្រទៅជូនប្រមុខរដ្ឋស្ដីទី
និង លើកទី ២ នៅថ្ងៃទី ៨ ខែ សីហា ឆ្នាំ ១៩៩៩ ដើម្បីបងើ់្កត ព្រឹទ្ធសភា ។
3. និមិត្តសញ្ញា
នៃក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
និមត្ដសញ្ញានៃក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានរូបព្រះព្រហ្មមានព្រះភ័ក្ដ្រ៤
និង ព្រះហស្ថ៤ កាន់កេតនភណ្ឌ គង់លើបល្ល័ង្ក។ ព្រះព្រហ្ម ជានិមិត្ដរូបនៃអ្នកបង្កើ់តលោក ។
ព្រះភ័ក្ដ្រព្រះព្រហ្ម តំណាងឱ្យព្រហ្មវិហារធម៌ទាំងបួនគឺ មេត្ដា ករុណា
មុទិតា និង ឧបេក្ខា ។
ព្រះហស្ថ ឆ្វេង ខាងលើកាន់ផ្កាឈូក
តំណាងការកកើត
ព្រះហស្ថ ឆ្វេង
ខាងក្រោមកាន់សាស្ដ្រា តំណាងគម្ពីរក្បួន ច្បាប់ ព្រះហស្ថ សាំ្ដ ខាងលើកាន់ផ្គាំ
តំណាងឱ្យការរំងាប់អារម្មណ៍ ការឧទ្ទិសកុសល ការចំរើនភាវនា រកអំពើល្អ
ផ្លូវធម៌ ផ្លូវលោក
ព្រះហស្ថ ស្ដាំ ខាងក្រោមកាន់ពួចទឹក
តំណាងទឹកអម្រិតប្រោះព្រំ ឱ្យសុខសប្បាយត្រជាក់ត្រជុំ ឱ្យរស់ ។
II.
សមាសភាព
និងនិតិវិធី
1. សមាសភាព
v ចំនួនសមាជិកទាំងអស់ ៖ ៩រូប
v ស្ថានប័នមានអំនាចតែងតាំង និង ជ្រើសតាំង
-ព្រះមហាក្សត្រតេងតាំង ៣រូប តាមព្រះរាជក្រឹត្យ
-ឧត្តមក្រុមប្រឹក្សានៃអង្គចៅក្រម បោះឆ្នោតជ្រើសតាំង ៣រូប
ដែលបន្ទាប់មក ត្រូវបានតែងតាំង ដោយព្រះរាជក្រឹត្យ
-រដ្ឋសភា
បោះឆ្នោតជ្រើសតាំង ៣រូបដែលបន្ទាប់មកត្រូវបានជ្រើសតាំងដោយ ព្រះរាជក្រឹត្យ
·
ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញត្រូវបានជ្រើសតាំងឡើងតាមការបោះឆ្នោត
ដោយសមាជិក ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញរៀងរាល់ ៣ឆ្នាំម្ដង
តាមមតិភាគច្រើនដាច់ខាតនៃសមាជិតទាំងមូលបន្ទាប់ពីសមាជិតថ្មី ៣រូបរូលកាន់ដំណែង។
ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចាស់អាចជ្រើសតាំងជាថ្មីបាន។
v លក្ខណៈសម្បត្តិរបស់សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ត្រូវបានជ្រើសតាំងក្នុងចំណោមឥស្សរជនដេល៖
-
មានសញ្ជារតិខ្មែរពីកំណើត
-
មានអាយុយ៉ាងតិច
៤៥ ឆ្នាំ
-
មានបទពិសោធន៍ក្នុងការងារយ៉ាងតិច
១៥ឆ្នាំ
-
មានសញ្ញាប័ត្រចាប់ពីឧត្តមសិក្សាឡើងទៅខាងច្បាប់
រដ្ឋាបាល ខាងការទូត ឫខាងសេដ្ឋកិច្ច។
v អណាត្តិ ៩ឆ្នាំ
·
ការតែងតាំង
និងជ្រើសតាំងជាថ្មី
ក្នុងរយៈពេល ៣ឆ្នាំម្ដង សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ៣រូប
ផ្លាស់ប្តូរ និងតែងតាំងជាថ្មី គឺតែងតាំងដោយព្រមហាក្សត្រ ១រូប ជ្រើសតាំងដោយឧត្តមក្រុមប្រឹក្សាអង្គចៅក្រម
១រូប និងជ្រើសតាំងដោយរដ្ឋសភា ១រូប។ នៅអណាត្តិទី១
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញត្រូវមានសមាជិក ៣រូប តែងតាំង និង
ជ្រើសតាំងសម្រាប់រយៈពេល ៣ឆ្នាំ ៣រូប តែងតាំង និងជ្រើសតាំងសម្រាប់រយៈពេល ៦ឆ្នាំ និង
៣រូបតែងតាំង និងជ្រើសតាំងសម្រាប់រយៈពេល ៩ឆ្នាំ។
សមាជិកមកជំនួសថ្មីដែលអណាត្តិមានតិចជាង ឬស្មើនិង ៣ឆ្នាំ អាចត្រូវតែងតាំង
ឬជ្រើសតាំងសម្រាប់មួយអាណាត្តិទៀតបាន។
·
មុខងារសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
មានវិសមភាពជាមូយសកម្មភាព ទាំងអស់នៅក្នុងមុខងារសាធារណៈ និងមុខងារជា៖
-
សមាជិកព្រឹទ្ធសភា
-
តំណាងរាស្រ្ត
-
សមាជិករដ្ឋាភិបាល
-
ប្រធាន
និង អនុប្រថានគណបក្សនយោបាយ
-
ប្រធាន
និង អនុប្រធានសហជីព
-
ចៅក្រមក្នុងមុខតំណែង
នៅក្នុងអណាត្តិរបស់ខ្លួន
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាមិនត្រូវបំពេញតំណែង ឬមុខរបរណាមួយផ្សេងទៀតឡើយ។
·
អភ័យឯសិទ្ធិ
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមិនត្រូវទទួលខុសត្រូវខាងបទព្រហ្មទណ្ឌ
ឬបទរដ្ឋប្បវេណីណាមួយ
ចំពោះការសម្រេចដែលបានធ្វើឡើងនៅពេលបំពេញភារកិច្ចជាសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញឡើយ។
v ឋានៈ និងបុព្វសិទ្ធិ
-
ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
មានឋានៈ បុព្វសិទ្ធិស្មើនិងប្រធានរដ្ឋសភា
-
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
មានឋានៈ និងបុព្វសិទ្ធិស្មើនិងអនុប្រធានរដ្ឋសភា
·
ការដកចេញពីតំណែង
ការសម្រេចចិត្តដកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញណាមួយពីតំណែងតម្រូវអោយមានការយល់ព្រមពី
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ពីរភាគបី
នៃចំនួនសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញទាំងមូល នៅក្នុងសវនាការមិនសាធារណៈ
និងដោយមានវត្តមានរបស់សមីខ្លួន។
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញអាចដកចេញពីតំណែងនៅសមាជិកណាដែលមាន វិសមិតភាពមុខតំណែង
ឬមិនដែលបានមកប្រជុំលើសពី៣ដងផ្ទួនៗគ្នា ដោយឥតជូនដំណឹងជាមុន
ឬដែលមិនអាចបំពេញមុខងារជារៀងរហូតបានដោយបាត់បង់សមត្ថភាព ខាងបញ្ញា
ឬរូបកាយជាអចិន្រែ្តយ៍។
·
ប្រាក់សោធននិវត្តន៍
អតិតសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ទទួលប្រាក់សោធននិវត្តន៍ប្រចាំខែ ស្របតាមលក្ខណ្ឌ
និងរូបមន្តសម្រាប់គណនារៀបចំរបបសោធននិវត្តន៍របស់អតិតតំណាងរាស្រ្ត។
២-និតិវិធី
·
កូរ៉ូមៈ
៥ លើ ៩រូប យ៉ាងតិច
កិច្ចប្រជុំក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញអាចចាត់ទុក្ខជាបានការ
លុះត្រាតែមានសមាជិកចំនួន ៥រូប យ៉ងតិច ចូលរួមប្រជុំតាមការកោះអញ្ជើញរបស់ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ឬដោយសមាជិកដែលមានអាយុច្រើនជាងគេ បើប្រធានមានធុរៈមិនអាចធ្វើបាន។ ការកោះប្រជុំ
និងការដឹកនាំអង្គប្រជុំលើកទី១ របស់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញត្រូវធ្វើឡើងដោយសមាជិក
ដែលមានអាយុច្រើនជាងគេ ដែលបានធ្វើសច្ចាប្រណិធាន និង
ដែលមានអវត្តមាន(ដើម្បីជ្រើសតាំងប្រធានក្រប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ)។
·
បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុង
បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងត្រូវបានអនុម័តដោយមតិភាគច្រើនដាច់ខាតនៃសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញទាំងមូល។បទបញ្ជានេះកំណត់អំពីនិតិវិធីផ្ទៃក្នុងរបស់់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចែកជា៣ក្រុម
ដែលមួយក្រុមមានសមាជិក ៣រូប
មកពីប្រភពតែងតាំង និងជ្រើសតាំងទាំង៣។ ប្រធានក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ចាត់តាំងសមាជិកម្នាក់នៃក្រុមណាមួយជាសមាជិករាយការណ៍សម្រាប់ករណីនីមួយៗ។
·
សម័យប្រជុំបឋម
និងសម័យប្រជុំពេញអង្គ
-
ក្រុមនៃក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញដែលបានទទួលការចាត់តាំង
ធ្វើការពិភាក្សាអំពី កាលវិភាគ និងទស្សនៈដែលសមាជិករាយការណ៍បានលើកជូន។
ក្រោយពីក្រុមបានពិភាក្សាចប់សព្វគ្រប់ហើយ
ទោះបីការពិភាក្រានោះពុំបានចុះសម្រុងគ្នាក៏ដោយសមាជិករាយការណ៍
ត្រុវដាក់របាយការណ៍របស់ខ្លួនជូនសម័យប្រជុំបឋមនៃក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញដែលបានកំណត់កាលបរិច្ឆេទដោយប្រធានរួចហើយ។
-
សម័យប្រជុំបឋមគឺជាការប្រជុំរៀបចំសេចក្តីសម្រេចរបស់ក្រុនប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ដែលសមាជិកម្នាក់ៗអាចបញ្ចេញយោបល់របស់ខ្លួនប៉ុន្តែពុំមានការអនុម័តទេ។
នៅក្នុងអង្គប្រជុំនេះគេអាចដឹងបានអំពីនិន្នាការស្រប
ឬមិនស្របទៅនិងសំណុំរឿងដែលបានពិនិត្យ។
-
ដំណាក់កាលចុងក្រោយគឹសម័យប្រជុំពេញអង្គនៃក្រុប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ដែលនិងចេញសេចក្តីសម្រេចតាមមតិភាគច្រើនដាច់ខាតនៃចំនួនសមាជិកទាំងមូល។
សម័យប្រជុំពេញអង្គនេះក៏អាចប្រែរូប ទៅជាសវនាការជំរុំជម្រះជាសាធារណៈដែរ
នៅក្នុងករណីខ្លះដែលមានចែងដោយច្បាប់ស្តីពីការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្រ្ត។
-
គ្រ់កិច្ចពិភាក្សាទាំងអស់នៅក្នុងអង្គប្រជុំទាំងនោះ
ត្រូវចុះក្នុងកំណត់ហេតុរៀបចំដោយគណៈលេខាធិការដែលដឹកនាំដោយអគ្គលេខាធិការ
ឬអគ្គលេខាធិការរង។
·
ការសម្ងាត់នៃការពិភាក្សាអនុម័ត
សមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ត្រូវរក្សាការសម្ងាត់ក្នុងការពិភាក្រា និងការបោះឆ្នោតហើយមិនត្រូវបញ្ចេញយោបល់របស់ខ្លួននៅក្នុងអង្គប្រជុំទេ។
·
សុពលភាពនៃសេចក្តីសម្រេចក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញត្រូវសម្រេចសេចក្តីតាមមតិភាគច្រើនដាច់ខាតនៃសមាជិកទាំងមូល(៥សម្លេង)
លើកលែអតែការដកដំណែងសមាជិកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
ដែលត្រូវសម្រេចតាមមតិភាគច្រើនពីរភាគបីនៃសមាជិកទាំងមូល(៦សម្លេង)។
·
និតិវិធីអនុវត្តចំពោះមុខភាគី : គឺអនុវត្តតែនៅក្នុងសវនាការជាសាធារណៈទេ។
·
មធ្យាបាយការពារខ្លួន៖ផ្ទាល់មាត់
ឬលាយលក្ខអក្សរ។
·
គ្រប់ករណីទាំងអស់ដែលប្តឹងតវ៉ាទៅក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមិនតម្រូវអោយបង់ប្រាក់ទេ។
III.
សមត្ថកិច្ចរបស់ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
-
ព្រះមហាក្សត្រទ្រង់ពិគ្រោះមតិក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញចំពោះសេចក្តីស្នើទាំងឡាយ
ដែលសុំធ្វើវិសោធនកម្មលើរដ្ឋធម្មនុញ្ញ
-
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានសមត្ថកិច្ចធានាការពារគោរពរដ្ឋធម្មនុញ្ញ
បកស្រាយរដ្ឋធម្មនុញ្ញ និងច្បាប់ ដែលសភាបានអនុម័ត និងព្រឹទ្ធសភាបានពិនិត្យសព្វគ្រប់ហើយក្នុងក្រប់ខ័ណ្ឌនៃការត្រួតពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាព។
-
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញមានសិទ្ធិពិនិត្យ
និងសម្រេចអំពីករណីវិវាទកម្មទាក់ទងនិងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងតំណាងរាស្រ្ត
និងការបោះឆ្នោតជ្រើសតាំងសមាជិកព្រឹទ្ធសភា។
-
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ
និងសម្រេចលើបណ្តឹងតវ៉ាការចុះបញ្ជីគណបក្សនយោបាយនៅក្រដួងមហាផ្ទៃ។
-
ការអនុម័តទាំងឡាយរបស់រដ្ឋសភា
ដេលផ្ទុយនិងគោលការណ៍រក្សាការពារឯករាជ្យ អធិបតេត្យភាព បូរណភាពទឹកដី
នៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាហើយដែលនាំអោយប៉ះពាល់ដល់ឯកភាពនយោយបាយ
ឬការគ្រប់គ្រងរដ្ឋបាលរបស់ប្រទេសជាតិ និងត្រូវចាត់ទូកជាអាសាសូន្យ។
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញជាអង្គការតែមួយគគ់ ដែលមានសមត្ថកិច្ចសំរេចពីមោឃភាពនេះ។
-
ក្រោយពីច្បាប់ណាមួយប្រកាស់អោយប្រើស់ប្រចារាស្រ្តមានសិទ្ធិប្តឹងអំពីធម្មនុញ្ញភាពនៃច្បាប់ទៅក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញបាន
តាមរយៈប្រធានរដ្ឋសភា ឬដំណាងរាស្រ្តចំនួនមួយភាគដប់។
-
បុគ្កលដែលជាប់ពាក់ព័ន្ធក្នុងរឿងក្តីណាមួយ
ហើយរឿងក្តីនោះឡើងដល់តុលាការបុគ្កលនិះអាចលើកអំពីធម្មនុញ្ញភាពនៃបទបញ្ញាតិ្តណាមួយនៃច្បាប់
ឬស្ថាប័ននានាដែលគេអះអាងថាប៉ពាល់ដល់សិទ្ធិសេរីភាពជាសារវន្តណាមួយរប់គេជូនតុលាការបាន។
អ្នកមានសិទ្ធិដាក់សំណើរ
ឬបណ្តឹងមកក្រុមប្រក្សាធម្មនុញ្ញ
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញទទួលពិនិត្យ ដោះស្រាយសំណើ
ឬបណ្តឹងជានិច្ចជាកាលតាមរយៈនៃការស្នើសុំពីខាងក្រៅមិនមែនក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញខ្លួនឯងចាប់យកមកពិនិត្យវិនិច្ឆ័យដោយឯកឯងនោះទេ។
អ្នកសែលមានសិទ្ធិក្នុងការធ្វើបណ្តឹង ឬលើកសំណើត្រូវបានបែងចែកដោយឡែកទៅតាមប្រភេទ
និងកម្មវត្ថុនសបណ្តឹង ឬសំណើមានដូចខាងក្រោម៖
ប្រភេទ កម្មវត្ថុនៃសំណើ
|
សមាសភាពអ្នកមានសិទ្ធិដាក់សំណើ
|
១.
ពិនិត្យធម្មនុញ្ញ ជាអតិកាល (មុនពេលដែលច្បាប់ប្រកាសឱ្យប្រើ)
ក.មិនដាច់ខាត - ច្បាប់ស្ដីពីការផ្ដល់សច្ចាប័នលើសន្ធិសញ្ញាអន្ដរជាតិ អនុសញ្ញាអន្ដរជាតិ - ច្បាប់ធម្មតា |
- ព្រះមហាក្សត្រ
- ប្រធានព្រឹទ្ធសភា - ប្រធានរដ្ឋសភា - នាយករដ្ឋមន្ដ្រី - តំណាងរាស្ដ្រ ចំនួន ១ ភាគ ១០ - សមាជិកព្រឹទ្ធសភា ចំនួន ១ ភាគ |
ខ. ជាដាច់ខាត
- បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុង វិសោធនកម្មបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរបស់ព្រឹទ្ធសភា - បទបញ្ញាផ្ទៃក្នុង វិសោធនកម្មបទបញ្ញាផ្ទៃក្នុងរបស់រដ្ឋសភា - ព្រះរាជក្រមប្រកាសឱ្យប្រើច្បាប់រៀបចំអង្គការ |
- ប្រធានព្រឺទ្ធសភា - ប្រធានរដ្ឋសភា - ប្រធានរដ្ឋសភា |
២.
ពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាព ជាបច្ឆាកាល (ក្រោយពេលដែលច្បាប់ប្រកាសឱ្យប្រើ)
- ព្រះរាជក្រម ក្រឹត្យ-ច្បាប់ដែលនៅជាធរមាន - បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរបស់ព្រឹទ្ធសភា និង រដ្ឋសភា ៣.បកស្រាយ - រដ្ឋធម្មនុញ្ញ - ព្រះរាជក្រម ក្រឹត្យ-ច្បាប់ដែលនៅជាធរមាន - បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងព្រឹទ្ធសភា និង រដ្ឋសភា |
- ព្រះមហាក្សត្រ
- ប្រធានព្រឹទ្ធសភា - ប្រធានរដ្ឋសភា - នាយករដ្ឋមន្ដ្រី - តំណាងរាស្ដ្រ ចំនួន ១ ភាគ ១០ - សមាជិកព្រឹទ្ធសភា ចំនួន ១ ភាគ - តុលាការ - ប្រជារាស្ដ្រធ្វើសំណើប៉ុន្ដែពុំដោយផ្ទាល់ទេ ត្រូវឆ្លងតាមរយៈប្រធានព្រឹទ្ធសភា ប្រធានរដ្ឋសភា សមាជិកព្រឹទ្ធសភា ១ ភាគ ៤ តំណាងរាស្ដ្រ ១ ភាគ១០ |
ក. អ្នកមានសិទ្ធិដាក់សំណើសុំពិនិត្យធម្មនុញ្ញភាពនសច្បាប់
ការបកស្រាយរដ្ឋធម្មនុញ្ញនិងច្បាប់ និងបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរបស់រដ្ឋសភា ឬព្រឹទ្ធសភា
ខ. អ្នកមានសិទ្ធិដាក់បណ្តឹងតវ៉ាដែលទាក់ទងនិងការបោះឆ្នោតជ្រើសរើសតំណាងរាស្រ្ត
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យនិងសំរេចលើបណ្តឹងតវ៉ាពីសេចក្តីសម្រេចរបស់គណៈកម្មាធិការជាតិរៀបចំការបោះឆ្នោត(គជប)តែប៉ុណ្ណោះ
លើកលែងតែករណីប្តឹងពីលទ្ធផលបណ្តោះអាសន្នទើបបុគ្កលគណបក្សនយោបាយដែលឈរឈ្មោះបោះឆ្នោតអាចដាក់បណ្តឹងដោយផ្ទាល់មកក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញក្នុងរយៈពេល៧២ម៉ោងបន្ទាប់ពីការប្រកាសលទ្ធផលបោះឆ្នោតបណ្តោះអាសន្ន
ក្នុងករណីដែលបណ្តឹងនេះមិនបានដាក់ប្តឹងទៅគណៈកម្មាធិការជាតិរៀបចំការបោះឆ្នោត។
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យ និង
សំរេចលើបណ្តឹងតវ៉ាការចុះបញ្ចីគណបក្សនយោបាយនៅក្រសួងមហាផ្ទៃ។
ប្រភេទកម្មវត្ថុនៃបណ្ដឹង
|
សមាសភាពអ្នកមានសិទ្ធិដាក់បណ្ដឹង
|
១-ការចុះបញ្ជី
គណបក្សនយោបាយនៅក្រសួងមហាផ្ទៃ
|
គណបក្សនយោបាយ
នៅក្នុងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា(៥ថ្ងៃយ៉ាងយូរ បន្ទាប់ពីថ្ងៃទទួលលិខិតជូនដំណឹងបដិសេធ
ពីក្រសួងមហាផ្ទៃ។ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញ ពិនិត្យសំរេច ក្នុងរយៈពេល ៣០ថ្ងៃយ៉ាងយូរ បន្ទាប់ពីទទួលបណ្ដឹង)
|
២-ការតវ៉ាពីបេក្ខភាព
បញ្ជីរាយនាមបេក្ខជន
|
សាមីខ្លួន
សាមីគណបក្សនយោបាយ(៥ថ្ងៃយ៉ាងយូរ បន្ទាប់ពិថ្ងៃទទួល
លិខិតជូនដំណឹងបដិសេធពី គជប។ ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យសំរេច ក្នុងរយៈពេល១០ថ្ងៃ យ៉ាងយូរបន្ទាប់ពីទទួលបណ្ដឹង)
|
៣-ការសុំចុះឈ្មោះបោះឆ្នោត
- ការបាត់ឈ្មោះក្នុងបញ្ជីបោះឆ្នោត - ជំទាស់នឹងការចុះឈ្មោះក្នុងបញ្ជីបោះឆ្នោត - ការរក្សាទុកឈ្មោះក្នុងបញ្ជីបោះឆ្នោត |
សាមីខ្លួនអ្នកតំណាងឱ្យសាមីខ្លួន (៥ថ្ងៃយ៉ាងយូរបន្ទាប់ពិថ្ងៃទទួលលិខិតជូនដំណឹងបដិសេធពី
គជប។
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញសំរេចក្នុងរយៈពេល
១០ថ្ងៃ យ៉ាងយូរបន្ទាប់ពីទទួលបណ្ដឹង)
|
៤-លទ្ធផលបណ្ដោះអាសន្ននៃការបោះឆ្នោត
- បណ្ដឹងតវ៉ាដោយផ្ទាល់ ៧២ម៉ោងយ៉ាងយូរបន្ទាប់ពី ការប្រកាសលទ្ធផលបណ្ដោះអាសន្នរបស់ គជប - បណ្ដឹងជំទាស់នឹងសេចក្ដីសំរេចរបស់ គជប ៧២ម៉ោងយ៉ាងយូរបន្ទាប់ពីការជូនដំណឹងរបស់ គជប |
គណបក្សនយោបាយដែលបានឈរឈ្មោះបោះឆ្នោត
ក្រុមប្រឹក្សាធម្មនុញ្ញពិនិត្យសំរេចក្នុងរយៈពេល ១០ថ្ងៃ ទៅ២០ ថ្ងៃ យ៉ាងយូរបន្ទាប់ពីទទួលបណ្ដឹង |
ខ្ញុំបានអានហើយខ្ញុំទទួលបាននូវចំណេះដឹងទូលំទូលាយ
ReplyDelete